Stalen schip: boven water*

De meeste schepen zijn gemaakt van staal. Sterk, maar helaas, het roest. Zoals algemeen bekend mag worden verondersteld, roest wordt veroorzaakt door een combinatie van lucht en vocht. Door het staal goed in te pakken met een juist verfsysteem, wordt de vorming van roest tegengegaan. Vroeger werd meestal een menie hiervoor gebruikt (loodmenie), dit is echter niet meer toegestaan. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven. Elk (boot-)verfmerk heeft vaak wel meerdere roestwerende primers in het assortiment. Er valt grofweg een verdeling te maken in één- en twee-component.

1) Eén-component
Het meest gebruikt, zeker op bestaande schepen, is één-component. Bijna altijd zijn de primers op alkyd-basis, dus terpentine-verdunbaar. Voordeel is de gemakkelijke verwerking, de primer vloeit goed, de droging is doorgaans 16 tot 24 uur (om over te schilderen). Het bijwerken van roestplekjes is in een één-component systeem goed te doen, daar de primer best deels over een bestaande aflak gezet mag worden. Deze lagen bijten elkaar niet. Eén-component mag ook over een bestaand twee-componenten systeem gezet worden, mits er goed geschuurd is. Anders kan men hechtingsproblemen verwachten.

2) Twee-component
Steeds vaker worden schepen in de 2-componenten gezet. De reden hiervoor is simpel, in principe is twee-componenten beter. De roestwering is beter (twee-componenten geeft een dichtere eindlaag), en de laag is harder, dus slag- en stootvaster. Simpel gezegd, u krijgt minder snel een beschadiging. Daar waar voorheen twee-componenten voornamelijk door de professional aangebracht werd (doorgaans met de verfspuit), zijn de diverse twee-componenten verven/primers tegenwoordig ook prima geschikt om met kwast/roller aan te brengen, waardoor ook veel doe-het-zelvers deze producten zijn gaan gebruiken. Kort door de bocht zijn er twee soorten twee-componenten verven; op epoxy-basis, en op polyurethaan-basis. De eerste soort (epoxy) is de primer. Roestwerend, slagvast. Boven water aangebracht in 2 tot 3 lagen.

Hierover kan men kiezen:
- Aflakken met twee-componenten aflak op polyurethaan basis, na aanbrengen van een schakellaag (=grondlaag) op polyurethaan basis.
- Direct aflakken met twee-componenten aflak op polyurethaan basis.
- Aflakken met één-componenten aflak, na aanbrengen van een schakellaag op polyurethaan basis.

De eerste optie geeft het beste eindresultaat. De schakellaag zorgt voor een goede vulling (u krijgt dus een gladder oppervlak), en de twee-componenten aflak geeft een harde laag, met zeer lang glansbehoud. De tweede optie is qua hechting net zo goed als de eerste, alleen door het missen van de schakellaag (=vulling), is het moeilijker een supergladde laag te bereiken. De derde optie zorgt voor een hele goede (roestwerende) basis, de eindlaag zorgt voor een kwetsbaarder resultaat. Indien u een kwalitatief goede één-component aflak gebruikt (bijvoorbeeld International Super Gloss, of International Toplac), dan zult u waarschijnlijk een jaar of 4 een mooie glimmende boot bezitten. Echter, bij gebruik van kwalitatief mindere eindlagen, zal er misschien na 2 jaar al weer geschilderd moeten worden. Voordeel van dit systeem is wel, dat ook een minder geoefende schilder hier een heel mooi eindresultaat mee kan krijgen.

Beschadigingen...?
Op zich zijn beschadigingen natuurlijk vervelend, maar als u weet welk verfsysteem er op uw boot zit, is dit prima te doen. Let er wel altijd op dat u een twee-component primer nooit over een één-component aflak zet. Het probleem is echter vaak, dat men niet weet welk verfsysteem er op de schip zit. Gelukkig weet bijna iedereen wel of er een één- of twee-componenten aflak gebruikt is. Hier kunt u de primer dan ook op aanpassen; bij een twee-componenten aflak gebruikt u een twee-componenten primer (op epoxy-basis), bij één-componenten aflak gebruikt u een één-componenten primer. Zo zit u altijd goed. Mocht ook de aflak onbekend zijn, is het het meest verstandig om zowel een één-componenten primer te gebruiken, als een één-componenten aflak.



*Deze tekst kan gebruikt worden als leidraad. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.