Plamuur*

Het lijkt simpel, maar er zit nogal verschil onderling in de verschillende soorten plamuur. Grofweg zijn de plamuursoorten (in de jachtbouw) in 3 type’s te onderscheiden:
1) Alkydplamuur
2) Polyesterplamuur (ook wel staalplamuur genoemd)
3) Epoxyplamuur

1) Alkydplamuur
Dit is de ouderwetse plamuur. Eén-component, vaak in een tube of uit een plat blikje. Deze plamuur wordt vooral nog wel op hout gebruikt, kan eventueel ook op staal, maar dan alleen na een roestwerende primer. Gemakkelijk te verwerken, want er hoeft niets van te voren gemengd te worden. Nadeel is het feit dat de plamuur altijd wat inzakt, dus meestal moeten er meerdere lagen aangebracht worden. Dit in combinatie met de trage droogtijd (meestal 24 uur), zorgt ervoor dat de plamuur niet vaak meer gebruikt wordt.

Kenmerken:
- Eén-component
- Krimpt tijdens het drogen
- Alleen voor boven de waterlijn te gebruiken
- Slechts in dunne lagen (schraplagen) toe te passen

Alkydplamuur verkrijgbaar bij verfgroothandel.nl:
Avis Resistol super plamuur

2) Polyesterplamuur
Polyesterplamuur wordt ook wel staalplamuur genoemd, kan zowel voor polyester, hout, als staal worden gebruikt. Dit type plamuur, op basis van onverzadigde polyester, wordt ook veel in de autoreparatie gebruikt, mede omdat het grote voordeel de snelle droging is. Doorgaans is de plamuur na aanbrengen al na een half uur schuurbaar. Dit maakt het dus uitermate geschikt voor noodreparaties. Nadeel van deze plamuur is dat het vocht opzuigt. Dit kan ook vocht uit de lucht zijn, bijvoorbeeld als de plamuur overdag wordt aangebracht, niet direct wordt overgeschilderd, en het ’s nachts vochtig wordt. De plamuur zal dit vocht later willen afgeven en kan dan de verflaag (die inmiddels aangebracht is) wegduwen. Deze plamuur is niet geschikt om grotere gaten op te vullen op hout en staal, daar de plamuur te hard wordt, en werkt niet, zoals hout en staal, dat uitzet al naar gelang de buitenomstandigheden (vocht, warmte). De plamuur zal dan kunnen gaan knappen. Voor grotere gaten in polyester is hiervoor speciale polyesterplamuur, namelijk glasvezelplamuur. Dit is polyesterplamuur met glasvezels, die dienen als een soort wapening. Dit geeft een vrij grof uiterlijk, en moet dan ook worden afgeplamuurd met gewone polyesterplamuur.

Kenmerken:
- Twee-component, vaak met als verharder een klein tubetje
- Snel drogend
- Krimpt enigszins
- Alleen boven de waterlijn te gebruiken

Polysterplamuur verkrijgbaar bij verfgroothandel.nl:
Wilsor Polyesterplamuur
Wilsor Glasvezelplamuur
Epifanes Polyesterplamuur
De IJsel Poltix spuitplamuur
De IJsel IJmofix
Woodcap Polyesterplamuur

3) Epoxy-plamuur
De meest gebruikte plamuur in de professionele jachtbouw is plamuur op basis van epoxy. Op een groot schip worden soms wel enige pallets met epoxy-plamuur aangebracht, om het spiegelglad te laten worden. Overigens wordt een groot deel er ook weer afgeschuurd... Er bestaan diverse soorten epoxy-plamuur, professionals werken doorgaans met een grove soort, om diepere gaten/deuken op te vullen (bijvoorbeeld International Interfill 830, of de IJssel LG Plamuur). Dit zijn lichtgewicht soorten, om het gewicht van het schip niet al te veel te doen toenemen. Deze soort dient weer afgeplamuurd te worden met een fijne afwerkplamuur (bijvoorbeeld International Interfill 833), om een glad oppervlak te verkrijgen.

Voor de doe het zelver zijn er ook universele epoxyplamuren, die bovengenoemde twee producten vervangen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld De IJssel Variopox Plamuur, International Watertite en Wilsor Epoxyplamuur. De meeste epoxyplamuren zijn niet sneldrogend, denk aan 6 tot 24 uur, en doorgaans is ook een minimumtemperatuur vereist van ongeveer 12 graden Celsius. Epoxyplamuur is flexibel genoeg om rek en krimp op te vangen van hout en staal, hierdoor wordt het dus veel toegepast. Het is aan te raden om de plamuur grof aan te brengen, en na ongeveer 24 uur een teveel weg te schuren. Indien u hier langer mee wacht, is het mogelijk dat het schuren moeizaam gaat, daar de plamuur dan vrij hard geworden is. Ondanks het feit dat de plamuur twee-componenten is, kan deze ook over één-component verflagen aangebracht worden, omdat epoxyplamuur bijna altijd oplosmiddelvrij is (mede daardoor is er ook vrijwel geen krimp bij het drogen).

Kenmerken:
- Twee-componenten
- Voor alle ondergronden
- Voor boven- en onder water de waterlijn te gebruiken
- Voor grote en kleine oneffenheden

Epoxy-plamuur verkrijgbaar bij verfgroothandel.nl:
De IJsel Variopox Epoxy LG plamuur
De IJsel Variopox Epoxy plamuur
De IJsel Variopox Epoxy Finishing plamuur
International Watertite plamuur
International Interfill 830 (verharder) en International Interfill 830 (Basis)
International Interfill 833 (verharder) en International Interfill 833 (Basis)
Epifanes Epoxy Filler 1500
Epifanes Epoxy Filler LG 800
Nelf Nelfapox Finishplamuur
Nelf Nelfapox Reiplamuur LG
Aemme Epoxy Light Filler
Aemme Plamuur Finisher MDF
Hempel ProFiller 35370



*Deze tekst kan gebruikt worden als leidraad. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.