Een nieuwe polyester schip ziet er natuurlijk strak en glimmend uit. Met de juiste behandeling (was) is het mogelijk dit lang zo te houden. Er komt eens een einde aan die mooie glans en dan wordt het tijd voor een schilderbeurt. In deze gids leggen we u van onder tot boven de waterlijn uit hoe u uw polyester boot of schip het beste kunt schilderen. We beginnen onder de waterlijn en daarna boven de waterlijn.*


Polyester boot onder de waterlijn verven

Over hoe het onderwaterschip van een polyesterschip te behandelen, zijn de meningen nogal eens verdeeld. Zelf moet u uitmaken of u wel of geen antifouling wilt, en of u wel of geen osmose-preventie systeem onder uw boot wilt. Osmose is vocht in het laminaat. Op een nieuwe boot is het over het algemeen niet direct noodzakelijk een osmose preventie systeem te zetten, als de boot een aantal jaren oud is (5 tot 10) is het wel aan te raden. Twijfelt u of u antifouling wilt aanbrengen op uw polyester boot? Het is zeker aan te raden om dit te gebruiken, zeker wanneer de boot een heel vaarseizoen in het water ligt. Hieronder beginnen we met de uitleg over antifouling en zullen vervolgens meer uitleggen over het aanbrengen van een osmose preventie systeem.

 

polyester-boten-verven

 

Hoe gebruik in antifouling onder de waterlijn?

Kaal polyester
Bij kaal polyester is het oppervlakte zeer hard en glad, daardoor antifouling hier maar moeizaam rechtstreeks op hechten. Dit houdt in dat een primer ook eigenlijk altijd noodzakelijk is. Dit dient in principe een twee-componenten primer op epoxy-basis te zijn. Je zal dan eerst de volgende stappen moeten ondernemen om vervolgens de antifouling aan te brengen.

 

Stap 1:Onvet het onderwaterschip (bijvoorbeeld met International Super Cleaner)
Stap 2: Schuur deze vervolgens (korrel P150-P180) en neem zorgvuldig af (met bijvoorbeeld De IJssel Ontvetter)
Stap 3: De primer kan aangebracht worden.


Let wel op de gebruiksaanwijzing van de primer wat de maximale overschildertijd met de antifouling is. Dit verschilt namelijk nogal per soort. Zo moeten de primer van International (Gelshield 200) nog dezelfde dag overgeschilderd worden met antifouling, terwijl de Epifanes Interimcoat dat niet hoeft. Vraag uw leverancier er eventueel naar. De primers geven een relatief grove eindlaag, hierdoor hecht de antifouling ook goed. Na droging van de primer kunt u de antifouling aanbrengen.



Behandeld polyester of polyester reparatie van uw boot

  • Als de antifouling nog goed op het oppervlak hecht, is slechts een nieuwe laag antifouling voldoende. 
  • Wanneer er beschadigingen zijn, of als de antifouling niet (overal) goed hecht, zult u andere maatregelen moeten nemen. Beschadigingen (deukjes) kunt u vlak plamuren met epoxy-plamuur en hier een primer over aanbrengen.
    Uiteraard is een twee-componenten primer op epoxy-basis het beste, echter, die kan niet (deels) over één-componenten verf of antifouling gezet worden. Dan kunt u het beste kiezen voor een één-componenten primer, zoals International Primocon. Deze hecht op eigenlijk alle ondergronden goed, en mag ook over bestaande (antifouling-)lagen gezet worden. In principe kan elke antifouling hier weer overgezet worden. Als de bestaande antifouling niet overal goed hecht, kunt u dit ook plaatselijk bijwerken met bovenstaande producten. 
  • Wanneer blijkt dat de antifouling over het grootste deel van de boot loslaat (onthecht), is het het beste om de hele antifouling te verwijderen (met bijvoorbeeld International Interstrip). 
  • Mocht u een schoon onderwaterschip krijgen dan een epoxy-primer gebruiken, maar als het onderwaterschip niet geheel schoon van oude (onbekende) lagen te krijgen is, International Primocon gebruiken als hechtlaag.

 

Hoe breng ik een osmose preventie systeem op mijn polyester boot aan?

Stap 1: Voor het aanbrengen van een osmose-preventie systeem is het zeer belangrijk dat alle verflagen en antifoulings van uw onderwaterschip zijn verdwenen. Dit kunt u doen met speciale afbijtmiddelen zoals International Interstrip, maar ook mechanisch zijn deze lagen te verwijderen. Denk hierbij aan krabber, of schuren.
 

Stap 2: Een osmose-preventie systeem dient een waterdampdichte laag te vormen om het polyester heen. Hiervoor worden eigenlijk altijd producten op epoxy gebruikt, daar deze het meest dicht zijn.
 

Alle verffabrikanten hebben hun eigen systeem, echter het is altijd op epoxy-basis en minimaal laagdikte in totaal van elk systeem is minimaal 0,3 millimeter. Grootste verschil tussen de osmose preventie systemen van de diverse fabrikanten is dat:

  • de ene fabrikant werkt eerst met een speciale primer voor polyester en vervolgens een speciaal product voor de laagdikte (zoals bijvoorbeeld Epifanes)
  • andere fabrikanten werken met één product, dat in 4 tot 5 lagen aangebracht wordt (International, en De IJssel met twee verschillende producten). 


Aan beide systemen kleven hun eigen voor- en nadelen, maar het is in de praktijk toch wel een groot voordeel om met slechts één product te hoeven werken. Het is dan wel verstandig om met twee kleuren te werken, en deze opeenvolgend te verwerken, dus bijvoorbeeld één laag grijs, vervolgens een andere kleur, en daarna weer grijs etc. Zo ziet u beter of u wel genoeg laagdikte aanbrengt, en geen plekken vergeet.

 

Tip: Gebruik bij een osmose preventie systeem altijd een antifouling
Het is overigens aan te raden altijd een antifouling te gebruiken over een osmose-preventie systeem, daar epoxy-coatings vaak relatief grof zijn, en er dus makkelijk aangroei op komt. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant over hoe snel u de antifouling aan kunt/moet brengen in verband met de hechting.

 


Polyester boot verven boven de waterlijn

Hoe te beginnen met het bewerken hangt enigszins af van hoe het polyester (de toplaag) eruit ziet. Sowieso moet er altijd eerst goed schoongemaakt worden om alle vet, aanslag, en was-restanten te verwijderen. Dit kan met een product op waterbasis (International Super Cleaner) of met een oplosmiddel (bijv. De IJssel Ontvetter). Een allesreiniger of iets dergelijks is hier niet krachtig genoeg voor.

Indien de toplaag al wat krasjes vertoont, is een goed vullende primer/hechtlaag nodig. Het liefst een die goed vloeit, zodat er later niet teveel weggeschuurd hoeft te worden om het weer glad te maken. Denk aan bijvoorbeeld De IJssel ZF Primer (is twee-componenten).

 

Polyester plamuren?

Indien er ook geplamuurd moet worden, kan dit het beste met een fijne Epoxy Finishing Filler, bijvoorbeeld van Epifanes. Mocht de tijd heel belangrijk zijn, kan er eventueel voor een polyester plamuur worden gekozen. Het is echter wel beter deze dezelfde dag nog over te schilderen. In plaats van een twee-componenten primer kan ook worden gekozen voor een één-component hechtprimer zoals Epifanes Multi Marine Primer. Deze kan na 3 dagen drogen ook met een twee-componenten verf worden afgewerkt, of na 1 dag met een één-component aflak.

 

Polyester aflakken

Hierna volgt de aflak. Bij een goede kwaliteit gelcoat (geen scheurtjes) kan eventueel na goed schuren een twee-component (poly-urethaan) aflak rechtstreeks worden aangebracht. Een één-component aflak heeft voor de hechting een primer nodig. Het beste is om minstens twee lagen aflak aan te brengen. Beter nog is drie lagen, hierdoor krijgt de laag een vollere glans, die langer goed blijft. Een één-component kan met roller of kwast aangebracht worden, een twee-component aflak met roller of spuit.

 


Veelgestelde vragen over dit onderwerp

De meest gestelde vragen over het schilderen van een polyester boot zijn hieronder te vinden.

 

Verven over geschilderd polyester?

Indien er al een (onbekende) verflaag op het polyester aanwezig is, kunt u volstaan met schoonmaken, schuren en een één-component aflak. Indien u liever een twee-component aflak wilt, is het beter om eerst een primer aan te brengen (Epifanes Multi Marine Primer) en deze af te werken met twee-component. Deze primer werkt dan als een schakellaag.

 

Kan ik mijn boot schilderen met een roller?

U kunt uw boot te schilderen met een roller en/of kwast dit hangt af van welke klus moet worden gedaan aan de boot. Voor een gladde afwerking van een hoogglanslak kunt u beter een goede kwaliteit kwast gebruiken, dit geeft een strakker resultaat. Wij verkopen kwasten en rollers van Anza en Meesterhand. Voor de Antifouling kunt u beter een 2 componenten roller gebruiken van Meesterhand. Voor de "vuile" klussen hebben wij ook dhz en wegwerpkwasten.

 

Hoe schuur ik mijn polyester boot?

Als de verflaag nog goed is dan kunt u volstaan met ligt opschuren (P180-P320) en de nieuwe verflaag aanbrengen. Als de verflaag in slechte conditie is, zult u deze laag in zijn geheel moeten verwijderen. Vervolgens een goede primer aanbrengen en aflakken. U kunt de boot met een schuurmachine of met de hand schuren, wat u voorkeur heeft.

 

Kan ik mijn polyester boot spuiten?

Een boot spuiten behoort ook tot de mogelijkheid. Bijna alle producten voor de boot die Verfgroothandel.nl in zijn assoritent heeft zijn te verspuiten op een boot.

 

Welke verf heb ik nodig om mijn polyester boot te schilderen?

U kunt alle verfproducten voor de boot die verfgroothandel.nl in het assortiment heeft zijn te verwerken op een polyester boot. Voor een aantal producten geldt dat u eerst een goede primer moet aanbrengen.

 

Wat zijn de kosten om een polyester boot te schilderen?

Dit hangt helemaal af van de hoeveelheid verf af die nodig is een boot te schilderen. Voor een kleine boot zijn de kosten beduidend minder dan een gote natuurlijk. Tussen de verschillende merken die wij voeren zijn ook prijsverschillen, de voorkeur voor ieder merk is persoonlijk. Wij verkopen alleen kwaliteitsbootverf.

 

Welke bootverf kan ik het best kiezen voor onder de waterlijn?

Onder de waterlijn wordt meestal Antifouling gebruikt en er zijn speciale onderwater coatings en primers voor onder de antifouling. Verfgroothandel.nl heeft verschillende merken antifouling bijvoorbeeld Hempel, International, Epifanes en Hydrant, deze zijn er in verschillende kleuren. Wij verkopen ook teervervangers voor onder de waterlijn, bijvoorbeeld Tenco (bottomcoat).

 

Welke kleuren bootverf zijn er?

De Double Coat Polyester DD Lak van De IJssel is er in standaard kleuren en is tevens in vele mengkleuren te bestellen. De andere merken uit ons assortiment hebben ook vele verschillende kleuren deze staan beschreven bij elk merk.

 

Kan ik mijn boot verven met gewone verf? Zoals muurverf?

Nee, we raden af een boot te verven met muurverf. Muurverf is niet geschikt voor boten.

 

*Deze tekst kan gebruikt worden als leidraad. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.