Voor velen een jaarlijks terugkerend ritueel; het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling. Waarom antifouling op de boot aanbrengen...? Immers, het is duur, vaak toch enigszins giftig en u heeft toch ook wel wat beters te doen?! In deze gids leggen we waarvoor het dient, welke soorten er zijn en hoe het aangebracht dient te worden. *

Wat is antifouling?

De vertaling van antifouling in het Nederlands is anti-aangroei. Het gaat dus aangroei op het onderwaterschip tegen. Deze aangroei kan namelijk vervelende gevolgen hebben voor de vaareigenschappen van de boot, zoals:

  1. Verlies van snelheid
  2. Mindere bestuurbaarheid (het schip reageert minder direct).
  3. Brandstofverbruik kan een stuk hoger komen te liggen, al naar gelang er meer aangroei onder uw boot is.
  4. Vergeleken met het schoonmaken van een boot met redelijke aangroei is het aanbrengen van een laag antifouling een fluitje van een cent.


Moet ik überhaupt antifouling aanbrengen?

De mate van aangroei kan per ligplaats verschillen. Dit heeft onder andere te maken met het soort water waarin de boot ligt (in zout water is doorgaans meer aangroei dan zoet), hoeveel stroming er is, hoe diep het water, etcetera. Het is dan ook niet sowieso altijd noodzakelijk antifouling aan te brengen, maar de praktijk wijst uit dat het, over het algemeen, wel wenselijk is. Uiteraard is het een mogelijkheid als botenbezitter om het eens een vaarseizoen aan te zien zonder aanbreng van antifouling.

 

antifouling boten

 

Welke soorten antifouling zijn er?

Grofweg zijn er 3 types antifouling beschikbaar. Per situatie is een andere antifouling het meest geschikt. We raden daarom aan alle voor- en nadelen per type even door te nemen.


1) Zelfslijpende antifouling:

Deze soort, ook wel selfpolishing antifouling genoemd, ‘schuurt’ zichzelf door middel van de wrijving van het water, tijdens het varen.

Voordelen

    • Gedurende de jaren ontstaat er geen dikke koek op de romp komt van steeds nieuwe lagen. Deze kan aangebracht worden op de oude laag.

Een zelfslijpende antifouling kan zowel over zelfslijpende, als harde antifouling aangebracht worden.

 

Nadelen

  • Deze antifouling kan afgeven. Als de waterlijn gedurende het vaarseizoen wordt schoongeboend, zal dit ook leiden tot extra afgifte van antifouling. Hierdoor adviseren wij om de eerste 30 centimeter vanaf de waterlijn altijd een extra laag aan te brengen.
  • Mocht er te weinig laagdikte aangebracht zijn, dan kan halverwege het vaarseizoen de ondergrond te zien zijn.

 

Zelfslijpende antifoulings binnen ons assortiment:

Hempel Classic 71220

Epifanes Foul Away

Epifanes Copper Cruise

International Micron Plus

International Cruiser One

Seajet 023 Teichi

 

2) Harde antifouling:

Bij een harde antifouling blijft de laagdikte intact, slechts de werkzame stoffen (bijvoorbeeld koper of biociden) logen gedurende het vaarseizoen uit de laag.


Voordeel

  • Dit type antifouling is uitermate geschikt is voor boten die geregeld getrailerd worden.

 

Nadelen

  • Een harde antifouling kan slechts over een (andere) harde lagen aangebracht worden.
  • De laagdikte blijft na aanbrengen hetzelfde, dus om een ‘dikke koek’ na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het noodzakelijk om te schuren voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Antifouling kan dus niet direct op de oude laag worden aangebracht.

Harde antifouling binnen ons assortiment:

International Interspeed Extra

 

3) Professionele antifouling:

**Alleen voor professioneel gebruik!** Er is één antifouling in ons assortiment die alleen voor de professionele markt is. De Hempel Olympic 86951 en is alleen in 20 liter verpakking in 3 kleuren te leveren. Hempel's Antifouling Olympic 86951 is een tinvrije, zelfpolijstende antifouling met een hoog vaste-stofgehalte. Het polijsten is gebaseerd op een ionen uitwisseling dat resulteert in een hydrolysable geactiveerde laag. Door een versterking van de harsmatrix met anorganische vezels is een goede beheersing van het polijsten en de mechanische sterkte gegarandeerd. Dit product bevat geen organotin bestanddelen die als een biocide werken.

Professionele antifouling binnen ons assortiment:

Hempel Olympic 86951


De voorbehandeling van antifouling

  1. Indien er nog geen antifouling op uw boot zit, moet u eerst de juiste hechtlaag aanbrengen. Welke dit is, is afhankelijk van de ondergrond, en de informatie hierover kunt u in andere documenten vinden.

  2. Bij een bestaande (antifouling-) ondergrond is het belangrijk dat de ondergrond schoon, vetvrij, en droog is. Dit houdt in dat het beste schoongespoten kan worden met hoge druk, eventuele aangroei verwijdert moet worden, en vervolgens goed schoonmaken met een speciale reiniger, zoals bijvoorbeeld Hydrant Opticleaner, International Super Cleaner of Epifanes Seapower Hull & Antifouling Cleaner.

  3. Hierna nog even schoonspoelen en laten drogen.

 

 

Antifouling aanbrengen - Hoe doe ik dat?

    <li >In het geval van een zelfslijpende laag kunt u na de voorbehandeling de antifouling direct aanbrengen.Het aantal lagen is afhankelijk van de soort die u gebruikt, wij adviseren 1 dikke laag voor het gehele onderwaterschip, en een tweede laag voor de bovenste 30 cm.
  • In het geval van een harde antifouling is het raadzaam om te schuren (in verband met de laagdikte), maar doet u dit wel met waterproof schuurpapier, bijvoorbeeld korrel P180 (of Scotch Brite).
  • Hierna wederom schoonspoelen, en minimaal 1 volle laag aanbrengen.

 

Benodigdheden voor het aanbrengen van antifouling

Het aanbrengen kunt u het beste doen met een kortharige roller, type nylon. Bijvoorbeeld de Meesterhand vachtrol Nylon. De randen en in hoekjes met een (wegwerp-)kwast, deze zijn niet goed meer schoon te krijgen.

Zorg voor een goede ventilatie, daar er vaak agressieve oplosmiddelen in antifouling zitten.

Kan ik antifouling verdunnen?

In principe moet u een antifouling nooit verdunnen, mocht u dit toch willen, kijk dan op het etiket van het blik waarmee dit moet, want doorgaans kan dit niet met gewone terpentine of thinner.

 

Koperhoudende... kopervrije ... hoe zit dat?

Enige tijd is koperhoudende antifouling verboden geweest. Momenteel is dat niet meer zo en voor de overschilderbaarheid maakt het ook niet zoveel uit. Veel belangrijker is het type (hard, zelfslijpend, professioneel). Over het algemeen is het wel zo dat op zout water, een koperhoudende te prefereren is, daar deze kwalitatief beter zijn.



*Deze tekst kan gebruikt worden als leidraad. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.